7 sposobów na jeszcze skuteczniejsze Sprint Review

book

Wiedza | PROCES

Celem Sprint Review jest zebranie wartościowego feedbacku, który da nowe spojrzenie na produkt. Poniżej kilka sposobów jak ten feedback zebrać od interesariuszy.

Cel Sprint Review to zebranie wartościowego feedbacku, który da nowe spojrzenie na produkt. Poniżej kilka sposobów jak ten feedback zebrać od interesariuszy.

W poprzednim artykule pisałam o tym co mówi Scrum Guide na temat Sprint Review. Scrum jest frameworkiem, daje ramy(granice) i tych ram się trzymamy. Dzisiaj trochę o tym co możemy w te ramy włożyć i jako jest Cel Sprint Review. Pamiętajcie, że każda organizacja jest inna, więc wybierajcie to co pasuje do Waszej kultury.

Jakie warunki zapewnić aby zebrać dobry feedback w trakcie Sprit Review?:

 

  1. Product Owner zna wynik pracy Zespołu Deweloperskiego.

    Skąd? Przez cały Sprint współpracuje z nim (co wcale nie znaczy, że siedzi z nim non stop). Jak to wygląda w dobrych zespołach: deweloper kończy pracę, idzie do PO i pokazuje a PO mówi: “Tak o to mi chodziło” albo “Wiesz to nie to, bo” i razem decydują czy poprawiają to kosztem czasu na inne funkcjonalności czy nie. Wiele zespołów na kolumnę w Sprint Backlogu zatytułowaną “Akcjeptacja PO”, to też jest dobry sposób na osiągnięcie tego.

  2. Interesariusze też mieli szanse na zapoznania się z inkrementem

    . Nigdzie nie jest napisane, że Sprint Review ma być pierwszym zetknięciem interesariuszy z inkrementem. Im więcej czasu mają oni wcześniej na wypróbowaniu go, tym wartościowszy feedback którego udzielą.Wiele zespołów wysyła link do inkrementu w zaproszeniu na spotkanie.

  3. Najważniejsi interesariusze są zaproszeni.

    Chcemy uzyskać feedback. Należy więc zadbać aby zgromadziło się niewielkie grono kluczowych interesariuszy, których zdanie jest dla nas ważne. Jest to okazja również dla nich aby się spotkać i podyskutować. Zespół Deweloperski biorąc udział w tej dyskusji zyskuje dogłębne zrozumienie tematu. Oczywiście ostateczna decyzje należą do Product Ownera. Obecność interesariuszy jest absolutnie kluczowa, dla sukcesu wydarzenia oraz produktu generalnie.

  4. Zespół Scrumowy jest przygotowany do prezentacji

    . Jak już zbieramy tych ważnych ludzi to szanujmy ich czas. Sprawmy, aby to spotkanie było dla nich produktywne i przyjemne. W tym celu:

    • Product Owner wie o czym chce powiedzieć na początku. Najlepiej aby pokazał twarde dane, np. statystyki użycia produktu.
    • Zespół Deweloperski ma przygotowany produkt na odpowiednim środowisku. Pamiętasz te spotkania które rozpoczynają się od ustawiania środowisk i nawiązywania połączenia przez 20 minut? Kto by chciał na nie przychodzić. Na pewno nie interesariusze, którzy mają 100 ważnych rzeczy do zrobienia w tym czasie. Nie pozwól, aby Sprint Review rozpoczęło się od irytacji i rozprężenia z tak błahego powodu. Tak to wymaga czasu i dyscypliny, ale warto.
    • Scrum Master jest przygotowany na facylitację spotkania i ewentualnych konfliktów. Na tym spotkaniu mówimy o rzeczach ważnych. Ważne sprawy wywołują emocje, zarówno te pozytywne jak i negatywne. Bądźcie na to przygotowani. Co jeżeli klient znowu powie że… sami wiecie co wasz klient zwykle mówi, więc przygotujcie na to odpowiedź na spokojnie przed spotkaniem. Scrum Masterzy, przećwiczcie trudne sytuacje z innymi Scrum Masterami, tak żeby Wasze reakcje były spokojne i zaplanowane zamiast gwałtownych i chaotycznych. Trudne sytuacje na Sprint Review są standardem, jak zima która co roku zaskakuje drogowców.

 

Jeżeli przygotujecie dobrze Sprint Review, problemów z frekwencją nie będzie, bo wartość płynąca ze spotkania będzie oczywista dla każdego.

Jeszcze kilka trików, które wygładzą Sprint Review.

 

  1. Ciekawa prezentacja

    . Każda informacja przekazana w ciekawy sposób angażuje bardziej. Widziałam zespoły, które przygotowywały prawdziwą opowieść z ich produktem jako głównym bohaterem. Można pokazać persony, aby przybliżyć uczestnikom użytkowników, a nawet odegrać scenki, dzięki którym interesariusze lepiej zrozumieją co robi użytkownik. Materiały papierowe i wszelkie prezentacje mile widziane. Oczywiście nie chodzi o to, aby przygotowania samej prezentacji trwały pół sprintu, z drugiej strony jeżeli nie uzyskamy uwagi naszych interesariuszy, nie uzyskamy rzetelnego feedbacku, a bez niego nie będziemy mieli dobrego produktu. Trzeba wybalansować, żeby zrobić coś naprawdę interesującego w sensownym czasie.

  2. Oprawa i flow spotkania.

    Niech to będzie wyjątkowy moment w czasie Sprintu. Który ma ciekawe flow: rozpoczyna się wizją, rozwija w fascynującą historię potrzeb i problemów użytkownika, które bohatersko rozwiązuje zespół deweloperski. Kończy planami na przyszłość. Kilka pomysłów:

    • Plakaty z wizją i misją. Te elementy są tak ważne, że warto nadać im ciekawą oprawę graficzną,  wystarczy duża kartka i dobre mazaki.Sprint Review Wizualizacja Wizji Produktu
    • Prezentacja statystyk i metryk. Np. z tego jak nasz produkt jest używany. Wyniki testów AB. Ludzie lubią wykresy, to angażuje umysł.
    • Relacja z ważnych wydarzeń, np. badań z użytkownikami.
    • Prezentacja gadżetów reklamujących produkt.
    • Dobra kawa, soczki, owoce, ciasteczka umilą uczestnikom spotkanie.
  • Zrozumienie wagi wydarzenia. Czas jest towarem cennym i nikt z nas nie chce zużywać go na cele mało istotne, bez zrozumienia wagi wydarzenia, nie ma co liczyć na dobrą frekwencję i zaangażowanie. Co można zrobić?
    • Przypomnieć cel spotkanie i opowiedzieć o tym co powinno się zadziać.
    • Zrobić krótkie ćwiczenie, które pomoże uczestnikom zrozumieć jakiś aspekt wydarzenia np. ćwiczenie z labiryntem, uczestnicy dostają labirynt a PO ma opowiedzieć im jak mają dojść do celu, nikt nie wie, że PO dostał odwrócony labirynt, ćwiczenie pokazuje jak pewne proste założenia(w tym przypadku to że wszyscy mamy kartkę w tą samą stronę) mogą zablokować postęp prac.
    • Przypomnieć czego udało się uniknąć dzięki tym spotkaniom np. “Po ostatnim Review zmieniliśmy kierunek i nasza nowa strona X jest teraz Y.”
    • Przypomnieć co udało się osiągnąć np. “Drodzy interesariusze. Na lutowym Review zauważyliśmy że X od tamtej pory użycie funkcji Y wzrosło o Z.”  

 

Lepiej aby takie wstawki były krótkie, a treściwe. Wtedy uczestnicy je doceniają i nie czują, że marnuje się cenny czas.

 

Życzę cierpliwości, uprzejmej upartości i dobrych Sprint Review.  

Powiązane artykuły, mogą Cię też zainteresować!

Czy warto suszyć i całować Product Backlog?

Każda osoba w zespole deweloperskim podejmuje codziennie dziesiątki decyzji. Mogę one wspierać wizję Product Ownera i je...

Ilustrowany Scrum Guide - darmowy e-book do ściągnięcia

Scrum: jest lekki, łatwy do zrozumienia i trudny w implementacji. Dlatego 7 listopada 2017 Jeff Sutherland i Ken Schwab...

Product Backlog Refinement - zgodny ze sztuką

Product Backlog Refinement to proces porządkowania i uaktualniania Backlogu Produktu.

Sprint Review - zgodne ze sztuką

Celem Sprint Review JEST uzyskanie feedbacku od interesariuszy o Inkremencie i zaplanowanie dalszego rozwoju produktu.