Po co?

bubble chat

Opinia | PROCES

Zrozumienie, dlaczego coś robimy to podstawa skutecznego działania. Definiując sens działania tworzymy nową rzeczywistość, zmieniamy świat wokół siebie i tworzymy innym pole do wykorzystania swoich umiejętności w tym kierunku.

To pierwszy z serii artykułów, w którym chcę się z Wami podzielić czymś co mnie od dłuższego czasu drażni. To będzie historia o celu, jaki chcemy osiągnąć, oraz o tym jak niezrozumienie celu może prowadzić na manowce. Podróż zaczyna się poniżej, mam nadzieję że komentując będziecie w niej ze mną uczestniczyć. 🙂
Scrum nie działa.

Agile nie działa.

Tak naprawdę nic Ci nie pomoże.

Jeżeli nie wiesz, po co coś robisz, to nawet najbardziej niezwykły framework, koncepcja czy narzędzie będą dla Ciebie nieprzydatne.

Próby ich użycia bez odpowiedzi na fundamentalne pytanie ‘po co?’ mogą wyglądać jak poniżej:

Zrozumienie, dlaczego coś robimy to podstawa skutecznego działania. Definiując sens działania tworzymy nową rzeczywistość, zmieniamy świat wokół siebie i tworzymy innym pole do wykorzystania swoich umiejętności w tym kierunku. Poprzez cele wpływamy na to, jak zachowują się inni, możemy nimi inspirować. Tak, jak to pisze Filip Czapeczka na Blogu Brasswillow, dopiero wspólny cel pomaga ludziom stworzyć prawdziwie efektywny Zespół.

Ale czy każdy cel pozwoli skutecznie stworzyć dobry Zespół, który jest w stanie pokonać każdą przeszkodę na jego drodze? Zależy to od natury celu jaki stawiamy przed potencjalnym Zespołem. Nie każdy cel równie łatwo pozwoli im wykorzystać wspólny potencjał. 

W naturze spotkałem przynajmniej cztery główne typy celów dla Zespołu. Z tego widziałem jak dwa rozpalają umysły ludzi organizujących się wokół nich, a tylko jeden potrafi zorientować Zespół na tworzenie wartości biznesowej.

  1. Cel oparty na sztywnych terminach i stałym zakresie pracy.
  2. Cel monetarny, zakładający że dany zakres pracy przyniesie konkretne zyski pieniężne.
  3. Cel jakościowy, koncentrujący się wokół tworzenia wysoko jakościowych produktów.
  4. Cel oparty na wartości, opisujący problem do rozwiązania i stawiający wyzwanie by dany problem rozwiązać.

Każdy z nich wpływa na efektywność i kreatywność ludzi, którzy nad nim pracują. O tym jak będę pisał w kolejnym artykule.
Stay tuned!

Najlepsze artykuły:

Powiązane artykuły, mogą Cię też zainteresować!

" Model Spotify " – lekcja transplantologii

Nie wprowadzajcie tak zwanego “Modelu Spotify”. Inspirujcie się tym, jaką kulturę ma Spotify, bo to bardzo dobry przykła...

6 trudnych kawałków - jak być lepszym Scrum Masterem?

Czasami odwaga to taki cichy głos mówiący “Jutro spróbuję jeszcze raz”.

Andrzej Blikle na AgileByExample2015

“Najważniejsze jest zdobycie autentycznego zaufania waszych ludzi - muszą czuć się partnerami firmy. Jednak aby zdobyć z...

Czwarty element motywacji - o czym zapomniał Pink?

Tak naprawdę, to pieniądze motywują. Tylko w inny sposób. Stałe dostawy godziwego wynagrodzenia redukują stres. Bo nie t...

Najlepsze artykuły: