Doskonałe szkolenie w formie online. Kate przeprowadziła nas przez tematy i ryzyka związane z pracą w skali. Podczas tego szkolenia przedstawiła wiele realnych case'ów, doprawiając je sporą dawką humoru.
Diagnostyka i badania zwinnej organizacji
Badanie diagnostyczne
Agile nie jest celem sam w sobie, a jedynie narzędziem do osiągnięcia celów biznesowych organizacji. Dobrze rozumiana i zainstalowana zwinność pozwala na częste i szybsze dostarczanie produktów o najwyższej jakości, co otwiera drogę do zwiększenia przewagi konkurencyjnej i odniesienia sukcesu na rynku.
Celem proponowanej przez nas diagnozy jest zbadania potencjału organizacji w zakresie zastosowania praktyk zwinnego rozwoju oprogramowania. Analiza ta prowadzona jest na wszystkich polach działalności pionu IT i dotyka zagadnień biznesu, struktur, procedur, kultury i jakości.
Badanie składa się z analizy dokumentów, oceny kultury organizacyjnej oraz rekonesansu jednego z naszych ekspertów w siedzibie Klienta. Po zakończeniu tych działań sporządzamy pisemny raport z badania i przedstawiamy go wraz z omówieniem.
Przed rozpoczęciem diagnozy podpisujemy NDA.
Analiza dokumentów
Przed planowaną wizytą w siedzibie firmy poprosimy o udostępnienie schematu struktury organizacyjnej firmy oraz ścieżek raportowania. Dodatkowo w dowolnym momencie potrzebne nam będą – w miarę możliwości/istnienia :
- wskaźniki używane na bieżąco w produktach rozwijanych przez organizację (w szczególności lead time, cycyle time, time-to-learn oraz okres stabilizacji),
- biznesowe otoczenie produktów (model biznesowy, propozycja wartości, zmiany kosztów dewelopmentu w czasie, trendy defektów oraz długu technicznego)
- raporty dotyczące jakości,
- wyniki ankiet badania kultury organizacyjnej i zaangażowania pracowników (jeśli są przeprowadzane okresowo,
- dokumentów określających standardy organizacyjne dotyczące procesu, metod i narzędzi wytarzania produktów,
- Backlogów Produktów i Sprintów, w miarę możliwości do 12 miesięcy wstecz
Ich analiza dostarczy informacji o procesie wytwórczym, które zestawione z danymi zebranymi na żywo, pozwolą na uzyskanie pełniejszego obrazu sytuacji.
Ocena kultury organizacyjnej
Kultura organizacyjna ma niezmiernie duże znaczenie w procesie formowania się nowych praktyk w firmie. Dlatego tak ważna jest jej ocena. Badanie kultury organizacyjnej prowadzimy w formie krótkiej elektronicznej ankiety rozsyłanej do wszystkich lub wybranych pracowników organizacji (do ustalenia po zapoznaniu się ze strukturą organizacyjną firmy). Ankieta jest anonimowa, jednak pogrupowana zespołami i organizacjami, co pozwala na zaobserwowanie subtelnych różnic, które często dostarczają kluczowych informacji.
Badanie przeprowadzamy instrumentem OCAI (opisany poniżej w sekcji Rekomendowanych Narzędzi)
Jeśli wyniki takiego badania opartego o framework Competing Values istnieją, chętniej skorzystamy z ich wyników.
Rekonesans w siedzibie firmy
Badanie w siedzibie firmy będzie trwa kilka dni roboczych i służy przede wszystkim spotkaniom i rozmowom naszych ekspertów z wybranymi pracownikami każdego szczebla organizacji:
- CEO/CTO/CFO,
- dyrektorzy, kierownicy liniowi, kierownicy projektu, kierownicy produktu,
- zespoły wytwórcze,
- klienci lub użytkownicy produktów.
Dodatkowo dokonamy obserwacji nieuczestniczącej zdarzeń w zespołach (najchętniej Daily Scrum każdego z nich i dodatkowo 3 wybrane inne zdarzenia) oraz przestrzeni pracy.
Z osobami na stanowiskach funkcyjnych (Product Owner, Scrum Master, menedżer liniowy) zostaną przeprowadzone wywiady strukturyzowane, natomiast z zespołami będzie przeprowadzona otwarta dyskusja.
Narzędzia badawcze
Metodologia badań
W naszym badaniu stosujemy następujące narzędzia:
Anonimowe badania ankietowe – krótkie badania przeprowadzane na platformie SurveyMonkey obejmujące co najmniej reprezentatywną grupę badanej populacji. Rekomendujemy minimum 50% osób, optimum to 70%.
Wywiady strukturyzowane – wywiady, podczas których badacz wyszukuje w wypowiedziach udzielającego wywiadu konkretnych informacji i odczuć. Ponieważ u każdej badanej osoby wyszukiwane elementy są takie same, wyniki takich wywiadów nadają się do analizy liczbowej.
Wywiady otwarte – jest to otwarta rozmowa, w której doświadczony badacz wyszukuje elementów wpływających na efektywność pracy. Otwarta forma pozwala na zaobserwowanie obszarów specyficznych dla danej organizacji oraz poznanie odczuć osób w firmie na najważniejsze dla nich tematy.
Obserwacja nieuczestnicząca – jest to obserwacja, w której badacz nie zadaje pytań i nie uczestniczy w żaden inny sposób w zdarzeniu, którego jest świadkiem. Warto wiedzieć, że w polskiej kulturze narodowej obserwacja całkowicie nieuczestnicząca nie jest możliwa, ponieważ każda obecność badacza zmienia zachowanie obserwowanych. Jednak badacz wie, jak ten efekt zminimalizować.
Raport z badania i prezentacja danych
W ciągu tygodnia po zakończonym badaniu przygotujemy pisemny raport z badania i umówimy się na spotkanie, podczas którego zaprezentujemy, omówimy i przekażemy jego wyniki. Do raportu zostaną dołączone szczegółowe wyniki wszystkich badań ankietowych. Na życzenie udostępniamy również surowe dane.
W raporcie pojawią się następujące dane:
- Wyniki ankiet zagregowane na bazie struktury organizacyjnej i ścieżek raportowania
- Komentarze i wnioski osoby przeprowadzającej badanie na miejscu oraz analizującej dane
- Analiza nieścisłości
- Mocne strony organizacji
- Lista obszarów do pogłębionego badania
Dane te, zostaną również przeniesione do formatu prezentacji, aby można je było łatwo przedstawić interesariuszom badania.