Po co my to wszystko robimy? – Zwinne cele

Spis Treści

Po co my to wszystko robimy? – Zwinne cele

Tak więc idąc tropem Simona Sinek, najlepsze wyniki mamy szansę osiągnąć wtedy, gdy zaczniemy od prostego pytania - po co? Jeżeli wystarczająco dobrze rozumiemy skąd bierze się dany problem - będziemy w stanie najlepiej zapewnić dobre jej rozwiązanie. Podobnie jest ze wszelkimi praktykami - w tym Agile’owymi. Jeżeli nie postaramy się zrozumieć po co, być może dążymy do powtarzania mechanicznie czegoś, co wcale nie prowadzi nas do dobrych efektów? W kolejnych odcinkach tej serii spróbujemy wziąć na warsztat celowość niektórych elementów Scrum’a, od planningu zaczynając. Będzie się działo!

Zwinne cele to nie przelewki.

W poprzednim artykule  dowiedzieliśmy się, że nic nie działa o ile nie mamy odpowiednich celów. Ba! Podałem nawet przykłady i nieopatrznie napisałem, że pociągnę temat dalej!

Teraz nadszedł czas na wypełnienie obietnicy – poniżej znajdziecie opis typów celów jakie zaobserwowałem w przyrodzie, oraz co tak naprawdę się nimi osiąga:

Cel oparty na stałym zakresie i sztywnych terminach

Czym skutkuje?Death March project – Musimy dowieźć wszystko na ten termin, bezdyskusyjnie.
Co dociera do ZespołuMamy przerąbane.
KreatywnośćBrak
LudzieBrak synergii. To tylko grupa ludzi pracujących obok siebie. Częste pożary powodują zmęczenie i osłabienie pracujących przy nich ludzi.
Jakość / Koszt utrzymaniaJakość szybko przestaje być interesującym aspektem.  Ważne żeby Klient odebrał projekt. Produkty budowane w ten sposób być może działają, ale na dłuższą metę są nierozwijalne ze względu na wysoki stopień komplikacji oraz cięcia w jakości rozwiązań.
EfektyBardzo niskie, szczególnie, że wraz z rosnącym zmęczeniem i spadającą jakością produktu tworzy się więcej defektów niż efektów. Ostatecznie Klient dostaje nie to czego potrzebuje, ale przynajmniej szybko usuwamy bugi.

Cel monetarny

Czym skutkuje?Upodabniamy się do Underpant Gnomes. Dla preferujących poważne źródła – artykuł z Forbes). Nie wiemy / nie powiemy dlaczego, ale te funkcjonalności na pewno będą cenne. Musimy je wszystkie mieć, inaczej z zysku nici!
Co dociera do ZespołuNie płacimy Wam za myślenie, tylko my wiemy co przyniesie pieniądze.
KreatywnośćBrak
LudzieBrak, grupa ludzi bez celu.
Jakość / Koszt utrzymaniaPonieważ nikt nie ma wizji całości systemu, a do Zespołu trafiają przetrawione ‘kawałki’, architektura szybko zaczyna przypominać dziwny zlepek niespójnych, zagmatwanych funkcjonalności.
EfektyDość niskie, szczególnie, że tempo rozwiązywania problemów biznesowych maleje z czasem w związku z budującym się długiem technicznym.

Cel czysto jakościowy

 
Czym skutkuje?‘Tworzymy dobry soft’ – szczególnie widoczne w przypadku ‘Zespołów Architektów’, którzy mają zbawić system (np. poprawić Performance). Odwrotność Underpant Gnomes -> tym razem wysoka jakość ma spowodować zyski.
Co dociera do ZespołuTylko jakość się liczy, wszystko musi być idealne.
KreatywnośćWysoka kreatywność techniczna, brak koncentracji na wynikach biznesowych. Czasami kreatywność kieruje się w niewłaściwą stronę – przewidywania wszystkich możliwych problemów co tworzy skomplikowane rozwiązania.
LudzieCel potrafi zbudować wspólnotę, aczkolwiek często osoby mniej techniczne (ze specjalizacją w testach, analizie biznesowej, itp.) nie będą szczególnie zaangażowane i mogą się pojawiać ‘podzespoły’
Jakość / Koszt utrzymaniaJakość rozwiązania z czasem rośnie, jest budowane ‘lege artis’, więc po pewnym czasie możemy uzyskać całkiem zgrabny system, choć być może nie do końca przystosowany do rozwoju w kierunku zmieniających się potrzeb biznesowych. Jednocześnie przewidywanie wszelkich możliwych problemów może prowadzić do tworzenia nadmiernie skomplikowanych rozwiązań.
EfektyDość niskie, często efekty nie mają powiązania z celami biznesowymi, więc nie przekładają się na sukces organizacji.

Cel oparty na wartości dla Klienta / rozwiązywaniu problemów Użytkownika

Czym skutkuje?‘Start with Why’ – mamy konkretne problemy biznesowe i widzimy wartość w ich rozwiązaniu.
Co dociera do ZespołuKlienci potrzebują naszej pomocy, traktujemy się jak równoprawnych partnerów.
KreatywnośćZarówno technologiczna jak i biznesowa. Dzięki wyabstrachowaniu celu zarówno od pieniędzy jak i od konkretnych rozwiązań, wszyscy w Zespole mogą się skupić na tym, żeby wspólnie znajdować najprostsze rozwiązania.
LudzieCel oparty na rzeczywistych problemach pomoże zbudować interdyscyplinarny Zespół, wykorzystujący swoje umiejętności w najlepszy sposób
Jakość / Koszt utrzymaniaDzięki poszukiwaniu najprostszych rozwiązań, pojawia się czas zarówno na to, aby stosować dobre praktyki techniczne a złożoność technologiczna nie rośnie z czasem tak jak w przypadku poprzednich typów celów.
EfektyPotrafią być różne, ponieważ zależą od tego czy postawiona była właściwa hipoteza i rzeczywiście rozwiązujemy cenny problem. Dzięki skupieniu na rozwiązywaniu poszczególnych problemów po kolei, możemy w szybki sposób zdobyć informację o tym, czy nasza hipoteza się potwierdza i w razie czego – zmienić podejście bądź odpuścić dalszy rozwój w danym kierunku

Zwinne cele

Tak więc idąc tropem Simona Sinek, najlepsze wyniki mamy szansę osiągnąć wtedy, gdy zaczniemy od prostego pytania – po co? Jeżeli wystarczająco dobrze rozumiemy skąd bierze się dany problem – będziemy w stanie najlepiej zapewnić dobre jej rozwiązanie.

Podobnie jest ze wszelkimi praktykami – w tym Agile’owymi. Jeżeli nie postaramy się zrozumieć po co, być może dążymy do powtarzania mechanicznie czegoś, co wcale nie prowadzi nas do dobrych efektów? W kolejnych odcinkach tej serii spróbujemy wziąć na warsztat celowość niektórych elementów Scrum’a, od planningu zaczynając. Będzie się działo!

Podziel się wpisem:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

O Autorze wpisu:

Zobacz również

Shopping cart

0

No products in the cart.

ZAPYTAJ O SZKOLENIE DEDYKOWANE

ZAREZERWUJ TERMIN SZKOLENIA