Doskonałe szkolenie w formie online. Kate przeprowadziła nas przez tematy i ryzyka związane z pracą w skali. Podczas tego szkolenia przedstawiła wiele realnych case'ów, doprawiając je sporą dawką humoru.
Transformacja cyfrowa biznesu Agile
Transformacja cyfrowa
Głównym celem zmiany zwinnej dla nas jest budowanie kompetencji zmiany w organizacji tak, aby po zakończeniu projektu zmiana się nie cofnęła, a była kontynuowana. Organizacja pozostaje w stanie zdolnym do samodzielnej zmiany i modyfikacji obranego kierunku (w organizacji pozostają struktury i nawyki pozwalające długoterminowo działać zwinnie).
Zakres zmiany
Zakres działania konsultantów Brass Willow obejmuje, ale nie ogranicza się do obszarów:
- Zarządzania zmianą (budowy zespołu zarządzającego)
- Zarządzania organizacją, w tym strukturą organizacyjną i kulturą (menedżerowie wyższego i średniego szczebla)
- Wspierania organizacji wytwórczych (menedżerowie pracujący bezpośrednio z twórcami i zespołami wytwórczymi)
- HR (scentralizowany oraz business partnerzy)
- Zarządzania produktami (menedżerowie produktów i biznes wewnętrzny)
- Sprzedaż (w tym odbiorcy wewnętrzni i zewnętrzni produktów)
- Marketing (w projektach wykorzystujących nowe produkty lub funkcjonalności)
- Wsparcie biznesu (struktury asystenckie, prawne, szkoleniowe itp.)
- Agile Coachowie i Scrum Masterzy
- PMO (wraz z zarządzaniem portfolio projektów)
- Finanse i planowanie zasobów
- Compliance i ryzyko
Narzędzia i proces działania
Nasz proces zmiany opiera się na dwóch uznanych bazach:
- Ośmioetapowym procesie zmiany organizacyjnej autorstwa dra Johna Kottera
- Metodzie Evidence-Based Change, w której decyzje odnośnie zmiany opierane są na dowodach zbieranych w samym jej procesie
Ośmioetapowy proces zmiany dra Johna Kottera
Ośmioetapowy proces zmiany dra Johna Kottera opiera się na jego wieloletniej współpracy z firmami z listy Fortune 500. Bazuje na etapach, których niektóre powinny następować sekwencyjnie, a niektóre równolegle. Rozwiązania proponowane przez nas zawierają wyjaśnienie zmian w każdym z etapów tego procesu.
Metoda Evidence-Based Change
Metoda EBC opiera się na stworzeniu zespołu zarządzającego zmianą, który koncentruje się na pięciu domenach organizacji:
- Organizacja (firma) – domena zawiera zarządzanie organizacją wraz ze strukturą organizacyjną i odpowiedzialnością za cele biznesowe i cele zmiany. Jest domeną wysokiego poziomu.
- Proces – domena zawiera nadzór nad procesami w firmie – zarówno procesami wytwarzania produktów jak i procesom wspierającym tworzenie wartości. W tej domenie działają agile coachowie i Scrum Masterzy.
- Produktywność – domena zawiera działania zmierzające do poprawy wskaźników produkcji – zajmuje się głównie pracą z zespołami wytwórczymi i osobami bezpośrednio nimi zarządzającymi
- Jakość – domena technologiczna do której należą architekci, projektanci oraz osoby tworzące standardy jakościowe
- Wartość – domena zawierająca zarządzanie produktem oraz decyzje w sprawie wydawania produktów na rynek/do użytkowników końcowych. Często w tej domenie znajduje się PMO.
Każda z domen zarządzana jest przez jednego odpowiedzialnego za nią Właściciela Domeny. Właściciele należą do zespołu, któremu przewodzi Właściciel Zmiany, odpowiedzialny za całość zmian wprowadzanych w organizacji.
Evidence-Based Management
W procesie zmiany używane jest podejście do diagnostyki i mierzenia znane jako Evidence-Based Management, pozwalające śledzić zmianę z czterech kluczowych obszarów:
- Aktualnej Wartości (Current Value) – czyli jak zmienia się to, co tworzymy i jak jesteśmy postrzegani przez naszych użytkowników
- Niezrealizowanej Wartości (Unrealized Value) – czyli tego jakich okazji biznesowych, o których wiemy, jeszcze nie wykorzystaliśmy – jest to miara potencjału rozwoju
- Czasu do rynku C(Time to Market) – jak szybko jesteśmy w stanie tworzyć i wypuszczać funkcjonalności do użytkowników końcowych
- Zdolność Innowacji (Ability to Innovate) – jak szybko jesteśmy w stanie zmienić kierunek działania i jak szybko jesteśmy w stanie stworzyć innowację kiedy pojawi się ku temu okazja (oraz co nas przed tym powstrzymuje)
Więcej informacji dostępnych jest w przewodniku (w języku angielskim). Wersja z 2019 roku oraz z 2020 roku.
Możliwe rozwiązania i rekomendacje
Pomimo, iż jesteśmy znani głównie z pracy ze Scrumem, nie ograniczamy się do niego. W rekomendacjach zawieramy elementy:
Nie stosujemy przeszczepiania rozwiązań – czyli jeśli coś działało w innej firmie, nie wprowadzamy rozwiązania bez dostosowania go do potrzeb organizacji. Rekomendujemy sprawdzenie rozwiązania na pilocie przed szerszym wprowadzeniem. W rekomendacjach po pierwszym etapie będzie można także znaleźć jedno z podejść do szerokości wprowadzanej zmiany: • Punktowe z rozprzestrzenianiem • Szerokie z niewielkimi zmianami • Studio z wydzieleniem organizacji
Rozpoczęcie procesu i współpraca z konsultantami
Niezależnie od wybranego rozwiązania współpracę rozpoczynamy od warsztatu, na którym spriorytetyzowane zostają cele zmiany oraz wypracowany zostaje kontrakt konsultacki. Przykładowy kontrakt konsultancki do pobrania tutaj.